Statuses

LAUSUNTO HALLITUKSEN ESITYKSEKSI VESIHUOLTOLAIN MUUTTAMISEKSI

In Hallituksen esitys, Kunnalliset päätökset, vattenandelslag, Vattenförsörjning på glesbygden, VESIHUOLTO HAJAASUTUSALUEELLA, Vesihuoltolaki on toukokuu 9, 2013 by PAKKOVESIOSUUSKUNNAT


LAUSUNTO EHDOTUKSESTA HALLITUKSEN ESITYKSEKSI VESIHUOLTOLAINSÄÄDÄNNÖN MUUTTAMISEKSI

Siirtymäajasta:

 

Pitkä siirtymäaika mahdollistaa sen että kiinteistöjä jatkuvasti pakkoliitetään kohtuuttomin kustannuksin ja lisäksi epätarkoituksenmukaisesti.

Jos siirtymäajasta luovutaan voidaan vaikutukset jakaa kolmeen ryhmään:

-jo kytketyt kiinteistöt, jotka tuskin voivat purkaa asiakassuhteensa vesihuoltolaitokseen koska  osuuskuntien säännöissä yleensä on vaatimus että  palvelujen käyttö lakkaa kiinteistöllä pysyvästi rakennusten poistuessa käytöstä.

-kiinteistöt jotka ovat toiminta-alueella mutta joita ei ole kytketty jo rakennettuun  runkoputkeen ja   joiden poisjääminen aiheuttaisi vesihuoltolaitokselle taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia. Jos kuitenkin eräiden näiden kiinteistöjen konaiskustannukset johtuen esim. kallioisesta maastosta olisi huomattavan korkeat ei olisi tarkoituksenmukaista edelleen vaatia niille pakkoliitäntää.

– kiinteistöt jotka ovat toiminta-alueella, mutta joille siirtoviemäri vain on suunnitteilla ja joidenka poisjääminen mahdollisesti johtaisi siihen ettei suunniteltua  runkoputkea ollenkaan rakennettaisi.

Siirtymäaika tulisi rajata niihin kiinteistöihin joille on jo rakennettu runkoputki.

Ehdotan seuraavaa sanamuotua lakitekstiin:

Ennen tämän lain voimaantuloa hyväksytyllä vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella, jolle on jo rakennettu runkoviemäri, kiinteistön liittämisvelvollisuus laitoksen vesijohtoon ja viemäriin määräytyy 31.12.2018 asti tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 10 §:n mukaisesti edellyttäen että liittymisvelvollisuudesta aiheutuvat kustannukset eivät selvästi ylitä ympäristönsuojelun vaatimukset täyttävien kiinteistökohtaisten jätevesiratkaisujen kustannuksia.

 

Kiinteistöjen omistajien ja haltioiden kuulemisesta:
Pääsääntöisesti kuuleminen on hoidettu kuulutuksella sekä julkipanolla kunnan ilmoitustaululla. Tämä ei ole osoittautunut tehokkaaksi menetelmäksi. Jos muutama kiinteistönomistaja on tehnyt huomautuksen niin sitä ei usein ollenkaan ole huomioitu kunnallisessa päätöksenteossa, vaan ollan todettu että kyseiset kiinteistöt voivat sitten aikanaan hakea vapautusta. (jota normaalikiinteistölle ei myönnetä) Kuulemisen lopputulos on siis ollut mitäänsanomaton toteamus että vapautusta voi hakea. Huomautuksen tekijän mielipidettä ei yleensä ollenkaan huomioida.

Kaikkia alueen kiinteistönomistajia tulisi siksi kuulla erityistiedonannoin. Vain näin voidaan saada luotettava käsitys miten kiinteistönomistajat haluavat hoitaa vesihuoltonsa.

Ehdotan seuraavaa sanamuotoa lakitekstiin:

6 §
Vesihuollon järjestäminen

——————————————————————————————————————–

Ennen 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin ryhtymistä kunnan on kuultava alueen kiinteistöjen omistajia ja haltijoita erityistiedonannoin.

 

Liittämisvelvollisuudesta:

Sivulla 22 todetaan:

Jos huomattava osa toiminta-alueen kiinteistöjen omistajista katsoo liittämisen vesihuoltolaitoksen verkostoon tarpeettomaksi ja jos vapautuspäätökset vaarantaisivat vesihuoltolaitoksen toimintaedellytykset, on kyseenalaista, ovatko toiminta-alueen hyväksymisen edellytykset alun perinkään täyttyneet.

On kuitenkin parempi että jo ennen toiminta-alueen vahvistamista voidaan todentaa että liittyjä on tarpeeksi. Silloin ei jouduta tilanteessen että jälkikäteen todetaan ettei toiminta-alueen hyväksymisen edellytykset täyttyneet. Tämä voidaan välttää sillä että kaikkia alueen kiinteistönomistajia kuullaan erityistiedonannoin. Toiminta-alue tulee määrittää ennen vesihuoltoverkostojen toteuttamista.

Taajaman ulkopuolella kustannukset saattavat helposti ylittää ympäristönsuojelun vaatimukset täyttävien kiinteistökohtaisten jätevesiratkaisujen kustannukset, mutta siitä huolimatta on kiinteistönomistajia jotka ovat halukkaita maksamaan suuriakin kustannuksia siitä että he saavat ongelmattoman vesihuollon. Tällaiseen normaalia kalliimpaan vesihuoltoon ei tulisi voida velvoittaa yleisesti. Toisaalta kun tällainen vesihuoltolaitos on perustettu sen jatkuvuuden turvaamiseksi, liittyneet tulisi myös tulevaisuudessa velvoittaa liitäntään toiminta-alueen vahvistamisen muodossa. (Tällä hetkellä tällaista toiminta-aluetta on Pitkäpään Vesiosuuskunta Loviisassa anonut jo rakennetulle vesihuoltojärjestelmälleen.)

Tällainen toiminta-alue takaa sen etteivät liittyjät jälkikäteen irroittaudu vesihuoltolaitoksesta aiheuttaen sille taloudellisia ja toiminnallisia vaikeuksia.

Ehdotan seuraavaa sanamuotoa lakitekstiin:

7 §
Vesihuoltolaitosten toiminta-alueet

Kunnan alueella vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai viemäriin on tarpeen asutuksen taikka vesihuollon kannalta asutukseen rinnastuvan elinkeino- ja vapaa-ajantoiminnan määrän tai laadun vuoksi.Tämän lisäksi kunta voi vahvistaa vesiosuuskunnan pyynnöstä toiminta-alueen johon kuuluu vain osuuskuntaan liittyneet kiinteistöt.

 

 

Kunnioitettavasti

Kauniaisissa 8 maaliskuuta 2013-03-07

Christer Nikander

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: